ANTI-SPAM

  1. Viagra spam op nummer 1
  2. Aanpak Pfizer Viagra-spam
  3. Spam
  4. Economische schade spam
  5. Hoe spam te verminderen?
1) Viagra spam staat op nummer 1

In Nederland is 42% van de spam gerelateerd aan de verkoop van geneesmiddelen. Naar schatting prijst 80% hiervan 'echte' Viagra aan.

2) Aanpak Pfizer Viagra-spam

a) 'Viagra-anti-spam-dag' Pfizer startte op 1 oktober de 'Viagra-anti-spam-dag'. Daarmee wil Pfizer, producent van Viagra, bedrijven attenderen op de gevaren en economische gevolgen van Viagra-spam. En bedrijven erop wijzen dat Pfizer zelf geen spam de wereld in stuurt. Op www.weblimits.nl staan o.a. tips hoe spam te voorkomen, een stappenplan om spam effectief te kunnen bestrijden, informatie over spamfilters en de mogelijkheid om een goed spamfilter te downloaden.

b) Campagne 'Slik niet zomaar alles' Pfizer wijst al jaren op de risico's en heeft daar een dagtaak aan. De neppillen gaan bovendien steeds overtuigender op de echte pillen lijken. Als Pfizer signaleert dat neppillen worden aangeboden, wordt dit doorgegeven aan de FIOD-ECD en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Met de voorlichtingscampagne 'Slik niet zomaar alles' willen we mannen waarschuwen voor de risico's van nep-erectiepillen en hen wijzen op veilige verkoopkanalen zoals apotheken en betrouwbare internetsites.

3) Spam
 

a) Wat is de oorsprong van spam?
'SPAM' is een merknaam uit de voedselbranche: het is ingeblikte ham, vergelijkbaar met het Nederlandse Smac. Monthy Python maakte er in de jaren zeventig een hilarische sketch over: een echtpaar dat in een restaurant iets wilde eten en alles kon krijgen, mits er spam in verwerkt was. Als een groep Vikingen in het restaurant steeds harder om spam gaat roepen, wordt iedere conversatie door andere gasten onmogelijk. Vandaar de analogie. Die twee connotaties - mechanisch geproduceerd en het wordt je door de strot geduwd - maken spam een perfecte metafoor voor ongevraagde massamail.

b) Feiten en cijfers

  • Onderzoek van spamspecialist WebLimits heeft aangetoond dat meer dan 50 procent van de binnenkomende e-mail spam is. Stichting Spamvrij.nl hanteert zelfs hogere cijfers van rond de 70%. Dit is afhankelijk van de criteria die bedrijven aan spam stellen (wat beoordelen zij als spam) en hoe het onderzoek is uitgevoerd.
  • Ongeveer 1% van spam is afkomstig uit Nederland. De meeste spam komt uit Amerika (ongeveer 60%), gevolgd door China met 6,2 % (bron: Safe Internet Foundation).
  • Slechts 200 organisaties zijn waarschijnlijk verantwoordelijk voor 90% van alle spam in Europa en Noord-Amerika (bron: Spamhaus).

4) Economische schade voor Nederlandse bedrijven

 

  • Het gebruik door werknemers van het zakelijke adres op internet verklaart o.a. waarom bedrijven veel spam ontvangen. Uit onderzoeken blijkt dat de verhouding tussen privé en zakelijk surfen ongeveer 50 / 50 is. Deze gegevens zijn gebaseerd op meerdere onderzoeken bij grote bedrijven. Tezamen representeren zij een landelijk beeld (bron: Weblimits).
  • Veel belangrijker is dat zakelijke adressen door spammers goed te raden zijn, spammers vaak "dicitionary attacks" uitvoeren (waarbij adressen gegokt worden) en spammers hun spam naar info@ adressen sturen omdat dit standaardadres praktisch altijd werkt.
  • Verder verbiedt de nieuwe Telecommunicatiewet in Nederland spam te sturen naar consumentenadressen. Dat betekent dat Nederlandse spammers zich veel vaker zijn gaan richten op adressen die zakelijk zijn zoals info@.
  • De economische schade door spam voor het Nederlandse bedrijven is aanzienlijk. Op basis van kengetallen is de gemiddelde schade voor een bedrijf met 100 werknemers € 65.000,- per jaar. Dit komt door:
    • Verlies aan arbeidsproductiviteit onder andere door concentratieverlies.
    • Zware belasting van de IT-afdeling en de technische infrastructuur.
    • Verlies van bandbreedte en verhoogde kans op virussen.

Met de Spamcalculator op www.weblimits.nl kunt u berekenen wat de economische schade is voor uw bedrijf.

5) Hoe spam te voorkomen?

Spam is mail dat in grote hoeveelheden (bulk) en ongevraagd wordt verstuurd (het gaat om toestemming en niet om inhoud). Spam vereist altijd een specialistische aanpak. Bedrijven ontvangen duizenden e-mails en het beheersbaar maken van enorme hoeveelheden spam kan alleen met dedicated e-mailfilters, die garant staan voor weinig "false positives". Het per abuis filteren van een belangrijke offerte is het risico van een slechte e-mailfilter. Goede e-mailfilters herkennen spam aan de inhoud en niet aan de afzender of de subject regel. De spam is opgeslagen in een dynamische database, die dagelijks een update krijgt. In de database zijn digitale fingerprints gemaakt van tienduizenden spamberichten die de verkoop van erectiemiddelen aanprijzen. Door daarnaast gebruik te maken van een Nederlandse dictionaire kunt u eigen spam definiëren en tegenhouden. Denk bijvoorbeeld aan haat- en scheldmails op openbare e-mailadres van uw organisatie /p>

Voorbeeld:
Viagra kan op talloze manieren worden geschreven, maar kan ook als afbeelding worden weergegeven of via een website-link worden geïmporteerd.

Of als tekst

Viagorea ViagDrHa V l a g r a  VyAGRA via---gra viagrga 
via-gra 'V 1 @ G' Ra Viagzra viagdra via_gra ViaZUgra
Viargvra ViagrYa Vii-agra ViagWra vi(@)gr@ Viagvra
V-I-A-G-R-A Vi-ag.ra vigra Vkiagra via.gra v-ii-a=g-ra
V l A G R A VIA7GRA V/i/a/g/r/a VIxAGRA  Viaggra vi@gr|@|
ViaTagra ViaVErga Viagr(a Viagr^a Vi??td> Viagara
Viag@ra Viag&ra vi@g*r@ V-i.a-g*r-a V1@grA ViaaPrga
Vi$agra ViaJ1gra Viag$ra via---gra Vi.ag.ra  Viaoygra
Vi/agra Viag%ra Viarga V|i|a|g|r|a Viag)ra vi@|g|r@
Viag&ra vi**agra vi@gr*@ vi-@gr@ V iagr a V&iagra

 

Een zogenaamde blacklist aanmaken is dus niet efficiënten en werkt "false positives" in de hand.

a) Stappenplan om spam effectief aan te pakken

 

  1. Zorg voor een internet- en e-mailbeleid.
  2. Maak een business case en bedenk dat er tal van factoren zijn die leiden tot de totale economische schade. Uit privacy overwegingen is het verstandig om dit door een extern bureau te laten uitvoeren.
  3. Leg uit wat de gevaren van spam zijn.
  4. Kies een goed spamfilter; spammers en fabrikanten spelen continue en kat- en muisspel. Er moet dus geld voor productontwikkeling zijn. Goede producten leiden tot lagere beheerskosten.
  5. Implementatie is niet alleen een taak voor de IT-afdeling. HRM speelt ook een rol.
  6. Evalueer de doelstellingen en stel deze bij.
  7. Spambestrijding en het reguleren van privé surfen gaan goed samen.
(Bron: WebLimits)